Kifinomult olasz textíliák, hagyomány és innováció harmonikus egysége: A Rubbeli Group-nál jártunk

Kifinomult olasz textíliák, hagyomány és innováció harmonikus egysége: A Rubbeli Group-nál jártunk

Mivel a Velencei Biennale Arte a napokban ért véget, ezért néhány hete úgy döntöttünk, hogy tartunk a munkában egy kis pihenőt és csapatépítő gyanánt bevesszük Mi is a velencei csatornák útvesztőjét. Egy csütörtöki kora reggeli ébredés után, ugyan nem kipihenve, de annál nagyobb jó kedvvel és izgalommal vágtunk neki az útnak. Néhány órányi autózás és pár finom kávé elfogyasztása után meg is érkeztünk a velencei parkolóházba, ahonnan rövid tanakodás után hamar megtaláltuk a megfelelő vaporettot, amivel csupán fél óra alatt el is értünk a szállásunkhoz legközelebbi megállóba. Ez a rövid út a vízen ideális lehetőség volt, hogy elmerüljünk Velence látványában és atmoszférájában, hogy teljes átszellemültséggel kezdjük meg hosszú hétvégénket a városban. Bőröndökkel a kezünkben, hogy a hely hangulatát még jobban átélhessük izgalmas macskaköves utcákon indultunk az apartmanunk irányába, amit megkoronáztak a száz méterenként elhelyezkedő hidak is. Egy gyors frissítés után pedig bele is vetettük Magunkat a városi forgatagba, természetesen gyalogosan, gyűjtögetve a lepés számlálónkon a kilométereket.

Ezen a napon már nem terveztünk a kiállításra menni, hiszen alig néhány óra maradt hátra estig, viszont utazásaink alkalmával szeretjük minél produktívabban eltölteni időnket, ezért képviselőink szerveztek Nekünk egy kellemes délutáni programot, így első utunk az immár ötödik generációs velencei családi vállalkozás csodálatos bemutatótermébe vezetett, a Rubelli Group-hoz, akik 1889 óta készítenek, gyártanak és értékesítenek szöveteket. A Szent Márk tértől nem messze található Ca’ Pisani Rubelli különlegessége pedig amellett, hogy az épület alsó szintjein helyezkedik el az impozáns bemutatóterem és egy történelmi archívumot bemutató múzeum is, de szintén ez az épület ad otthont a Rubelli család számára is. Termékeik között elsősorban selyem, brokát, damaszt, bársony és jacquard textíliák találhatóak meg, de a szövetek mellett igényes tapéták és exkluzív bútorok is szerepelnek a palettán.  Munkánk során már évek óta dolgozunk együtt a céggel, akiknek a neve mára már a luxus szinonimája lett a szövetek világában, így az elmúlt évek kollekcióit igen alaposan ismerjük, ezért ezen a napon az új kapszula kollekciók feltérképezése mellett a múzeum bejárása és egy izgalmas történeti visszatekintés volt a programunk.

Túránkat a Historic Archives-ban kezdtük, ahol több mint 7000 textildokumentumot őriznek a 15. század végétől egészen a 20. század első feléig. A gyűjtemény az elmúlt évszázad alatt gyarapodott ilyen méretűre, ahol a kezdeti vázlatok és szövet előkészítő rajzok mellett olyan különlegességeket is láthattunk, mint a kézzel papírra festett szövéstechnikák. Az izgalmas tervezési fázisok bemutatása mellett megcsodálhattuk még a 20. század elején a királyi ház számára készült értékes selyembársonyokat és olyan illusztris művészekkel történt együtt működéseket, mint Gio Ponti vagy Vittorio Zecchin. A kiállítás megtekintése során Mi is találkoztunk bőven számunkra új információkkal, így tudtuk meg, hogy a Rubelli szövetek nem csak a királyi családok körében volt igen sikeres, de manapság a filmes ipar is szívesen működik együtt a családdal, így a szemfülesek már találkozhattak néhány egyedi kollekcióval a Harry Potter, A Trónok harca vagy a Marie Antoinette filmekben.  Nem csoda tehát hogy a gyűjtemény pótolhatatlan forrása az új kreatív ötleteknek és kollaborációknak is.

Ez a finom harmónia a hagyomány és innováció között pedig a cég gyártási folyamataiban is megfigyelhető, hiszen a csúcsminőségű szövetek létrehozása elkerülhetetlenül magában foglalja a gyártási oldalt is. A Como közelében elhelyezkedő szövőüzemükben egyrészt megtalálhatóak a modern, innovatív és csúcstechnológiás új generációs jacquard szövőszékek, amelyek természetes és szintetikus szálakat egyaránt tartalmazó anyagok előállítására szolgálnak (égésgátló, bel- és kültéri használatra). De emellett még működik néhány 2004-ben megmentett és működőképes állapotba hozott, nagyértékű 18. századi kézi szövőszék is, ezzel is utalva az ősi textil hagyomány jelenlétére, amelyek megfelelnek a kifinomult vásárlói kör egyre gyakoribb kérésének, a kézzel készített bársony, a textilművészet igazi gyöngyszeme iránt. A gyártás az évek során változatossá vált, a kortársabb stílus felé haladva anélkül, hogy valaha is feladták volna azokat a témákat, amelyek a velencei textileket az évszázadok során híressé tették.

A Rubelli cég folyamatosan törekszik az új és meglepő textúrák létrehozására kollaborációik során, így évente több alkalommal lepik meg a nagy közönséget 1-1 kapszula kollekció bemutatásával, ahol általában tehetséges olasz művészekkel működnek együtt, vagy olyan nagy nevekkel, akiket erős szálak fűznek Olaszországhoz.

Így a bemutatóterembe érve elsőnek Peter Marino legújabb Second Firing nevű kapszula kollekcióját csodálhattuk meg, amely egy három selyem jacquardból álló 10 színállásban elérhető sorozat. „Van egy város, amelynek a sok víz miatt egyedi fénye van” – nyilatkozta Marino, akinek az inspirációt a csatornákon táncoló napfény csillogása adta, így szövetein élénk ívek örömteli sorozata jelenik meg, amelyek a zord tengerre emlékeztetnek. Színeiben fényes krémek, halványrózsaszínek és a jégkék palettája fedezhető fel, amelyhez Giovanni Battista Tiepolo festménye szolgált inspirációiul. Marino, aki a Velencei Örökség Alapítvány elnöke, a legjobb választás volt Velence szellemének szövetben való megjelenítéséhez. Képességeinek és tudásának felismerésével és újszerű felhasználásával egy új nézőpontot mutat be, amely egyszerre innovatív és méltó részese a Rubelli termékpalettának.

Egy másik kapszula kollekció, amit már a milánói kiállítás alatt megcsodálhattunk Luke Edward Hall Return to Arcadia sorozata, amelyben Luke a London kapujában található kertje által ihletett jacquardokat és nyomatokat „virágoztat” a görög művészet, mitológia és történelem iránti szenvedélyével együtt. A tizenhárom teljesen különböző szövet, számos eredeti, friss, modern variációja a tradicionális mintáknak, amihez a tervező kertje mellett az archívum is inspirációiul szolgált. Luke igyekezett a klasszikus képzeletet egy kifinomult, elbűvölő és játékos világgá alakítani, egy innovatív és energiával teli kollekció érdekében. Tervezését a rá jellemző módon kézzel készített vázlattal kezdte, még a geometrikus minták és vonalak is kézzel készültek, amiket aztán digitális formátumban alakítottak át, sokszoroztak a szöveteken, de a végeredmény a szabadkézi rajzolásnál előforduló variációkkal egy teljesen egyedi megközelítést eredményezett.

AZ újdonságok után pedig a délután lezárása képpen megpihentünk a Rubelli Casa kínálatában lévő Nava+Arosio Studio által tervezett Pila 47 szövet borítású fotelben. A fotel egy új ülésmódot kínál, ahol a szövet a fő jellemző, egyedileg variálható a Rubelli teljes kínálatából, így minden ügyfélnek és minden enteriőrhöz személyre szabható. A látszólag strukturálatlan Pila 47 folyamatosan változtatja a formáját: kinyitva tiszta geometriai forma, de a megfelelő oldalát leengedve kényelmes szék válik belőle. A szerkezet fából készült ülőke egy megerősített gyapjúfilcből készült kárpitozott bázissal, ahol a gyapjú szerkezetet ad a háttámlának és lehetővé teszi, hogy visszatérjen a kiinduló helyzetbe.

Nehéz szívvel búcsúztunk ettől az íves, ölelő foteltől, de napunk a végéhez közeledett, így elindultunk egy esti sétára és megismertük egy másik arcát Velencének. Sűrű napunkat pedig a Szent Márk téren zártuk egy hangulatos teraszon, élő zenei aláfestéssel és egy ízletes prosecco társaságában.